ROMÁNY PÁL
Gróf Károlyi Sándor és kora
A Magyar Tudományos Akadémia Agrártörténeti Bizottsága
mindenkor feladatának tekintette mind az agrártermelés és az
agrártársadalom történeti folyamatainak vizsgálatát, illetve annak inspirálását,
mind annak a kutatását, hogy a folyamatok, agrártörténeti korszakok, a
kontinuitás alakulásában milyen szerepet töltöttek be agrártörténetünk jeles,
kiemelkedő alakjai. Jelenlegi tudományos konferenciánk – az agrártárcával és a
közreműködő szervezetekkel együtt – Gróf Károlyi Sándor és kora címmel
vállalkozott az említett feladatra.1
Károlyi Sándorra, a
19. század fiára emlékezünk, aki – immár egy új korszakban – Széchenyi István
nyomába lépett, más politikai és gazdasági klíma idején, egy emberöltővel
később.
Még húsz éves sincs az ifjú huszártiszt, amikor –
a körülzárt komáromi vár feladása után – Franciaországban talál menedéket. A
Második Köztársaság (majd a Második Császárság) országában, ahol a bank- és az
ipari tőke gyors expanziója mind több szociális feszültséget, szervezetet és
elméletet teremt.
A fiatal főrend –
nagykárolyi gróf Károlyi István volt főispán és Esterházy
Franciska fia – a lehetőséggel élve hazatér Fótra. Magával hozza a francia
kultúra új hatásait, ismeri Le Play szociológiai nézeteit. Később tagja is lesz
a párizsi Le Play Társaságnak. Ekkor már terjed Európa nyugati részein a felnőtt
oktatás. Grundtvig püspök Dániában ún. népfőiskolákat indít. Több országban már
évtizedek óta kötelező az iskolai alapképzés.
Károlyi
Sándor birtokait irányítja, gazdálkodik. Érdekeinek megfelelően részt vesz a
Tisza-szabályozás munkálatainak irányításában. Találkozik a falusi elvándorlás
és a kivándorlás, röviden: a "nincstelen nyomorúság" valóságával is. Ez
utóbbihoz pedig hozzátartozott, hogy még az 1890. évi népszámláláskor is 18
mezőgazdasági kereső jutott
Károlyi Sándor
75 évesen hunyt el, 1906-ban. Az utókor "a magyar szövetkezetek atyja" névvel
illette. Életútját ezért is idéznünk kell. Nincs most ugyan kerek számú
évfordulója, ám felismerései, életének tanulságai különösen időszerűkké váltak.
Egy olyan korszakban keresett – és talált – alkalmas gazdasági-társadalmi
megoldásokat a falvak számára, amelyben nagyon megnehezült az eligazodás. Szekfű
Gyula írta az 1910-es években a kiegyezés utáni időkről: "Míg a nyugati
országok, köztük Ausztria is, a merkantil irányú abszolút kormányok alatt
nyugodtan előkészültek a kapitalisztikus korszakra, addig ez Magyarországon
átmenet nélkül következett a rendi-középkori gazdasági viszonyokra. Ezen tény
szem előtt tartásával megérthetjük az utóbbi évtizedek hihetetlen gyors
gazdasági fellendülését, de egyúttal beláthatjuk, hogy ...nehézségeknek[...] és
hiányoknak kellett jelentkezniök".3
Ma már hozzátehetjük
a fentiekhez – csekély módosítással – Veres Péter i/supgazságát is. Más kor, más
helyzet "nehézségeire" mondta magyarázatként egyszer az író: "Azért a mi sok
bajunk, mert Magyarországra úgy jött el a kapitalizmus, hogy nem ment el
teljesen a feudalizmus sem..."
Hol állt Magyarország a
"tartományok" sorában? Miféle ország lehetett az, ahol egy gróf volt a
szövetkezetek atyja? (Egyébként egy gróf bábáskodott a Lánchíd születésénél is,
egy másik gróf pedig Pest-Buda Budapestté válásánál. Széchenyi István, Andrássy
Gyula neve mellett miért ne állhatna ott Károlyi Sándoré is? Egyénisége tette
képessé a feladatra, vagy a kor, a magyar falu, a parasztság állapota hozta
magával? További, számos kérdést sorolhatnánk, amelyekre nincs, vagy hiányos még
a válaszunk. A történettudomány, az agrár- és szövetkezetpolitikai tananyagok is
adósak a korszerű válaszokkal. Közrejátszott bizonyára – különböző előjelű –
politikai előítélet is egy-egy időszakban, hogy a válaszok hiányosak, vagy
egyszerűen: hiányoznak. A tanulságok pedig sokat ígérőek. És a tanulságok nem
csupán Tessedik, vagy Nagyváthy életútjából származtathatók. Nem csak az
uradalmi gazdálkodást tárgyaló monográfiákból, vagy az agrárszocialista
mozgalmak történetéből szűrhetők le – melyekről könyveink, sorozataink is szólnak –, hanem egy-egy
életút tapasztalataiból is. Amilyen útja Károlyi Sándornak is volt.
A kérdésre, hogy hol állt Magyarország a
Habsburg-monarchián belül a kiegyezés körüli években, röviden is válaszolhatunk.
Némi túlzással szólva: gazdasági fejlettségét nézve is ott, ahol földrajzilag.
Félúton Felső-Ausztria és Galícia között. Világos után nem a gazdasági
lehetőségek, nem a vámhatárok eltörléséből származó lehetőségek hasznosítása
foglalkoztatta még jó ideig a magyar elit jelentős részét. Az osztrák vagy a
cseh-morva tartományok színvonalától pedig már azelőtt is jócskán elmaradt több
magyar nagytáj gazdasága. (A nyugat-keleti lejtő tovább "épült", török hódoltság
nélkül!) Az első vasútvonal – 1836-ban – Pozsony és Nagyszombat között létesült,
amit csak 1846-ban követett a Pest-Vác közötti. A tartós különbségekre utalnak
az országon belüli regionális különbségek, amelyek mérséklésére majd Darányi
telepít több megyét átfogó miniszteri kirendeltségeket. (Az első
"vidékfejlesztési alközpontok" Munkácson, Marosvásárhelyen és Zsolnán működtek,
a ruténföldi, a székelyföldi, a felvidéki.) Fehér foltokat mutatott a monarchia
térképén Magyarország a vaseke, vagy gőzerő elterjedése terén is.4
Egyszóval: felzárkózásra, tettekre
volt szükség. Károlyi Sándor ezt felismerte és az elmaradás, a szakadék fölé sok
hidat kívánt építeni. Olyat, amely a haladást lehetővé teszi, evolúciót hord a
hátán és megalapozott. Természetes, hogy agrár- és falupolitikai
összefüggésekben gondolkodott, hiszen a nemzeti vagyon mintegy 40%-át – Fellner Frigyes akadémikus korabeli számításai szerint – a
földbirtok képezte a "magyar szent korona országaiban"
A "szövetkezeti híd"
pillérei közül indokolt felsorolni a legfontosabbakat. Feltehető, hogy más
céloknál, mai utaknál, más esetekben is fontosak lehetnek. Ezek:
1. Az egyéni alkat, a habitus, azaz
Károlyi Sándor nemzetközi tájékozottsága, tudása, törekvéseinek képviselete.
Valamennyi hitelesítette szándékát, céljait.
2.
Támogatást tudott szerezni intézmények, szervezetek és fontos személyek körében,
beleértve a hazai egyházakat, és nagy érdekképviseleteket is.
Így épült, adottságainak
számbavételével, a 20. századi, modernizálódásra készülő magyar agrárgazdaság
hídja. Épült az agrárkereskedelemben, melynek levegője az együttműködés, a
szövetkezés. És az agrártermelésben, amelynek az ábécéjéhez tartozik a
szervezettség, a rend, hiszen élettanilag meghatározott pályán mozog mindenkor.
Károlyi mind az öt pillért megalapozta. A történelem
alakulása döntött a használhatóságukról, sorsukról.
Befejezésül két szövetkezeti példa, eljárás, Magyaróvár
híres professzorának, Újhelyi Imrének a jelentése szerint. (Darányi Ignác küldte
tanulmányútra 1894-ben.)
A
tejszövetkezetek Tirolban részvényeket bocsátottak ki – írta Újhelyi a
miniszternek (s talán eljuttatta Károlyihoz is). "Minden részvényes jogosítva
van egy részvény után naponként
Egy másik
kiemelés a tenyész-szövetkezet önvédelméről: "Ha egy
szövetkezeti tag állatját el akarja adni, azt 8 nappal
előbb bejelenteni tartozik a törzskönyvvezetőnél, hol a venni szándékozók is
jelentkeznek, s kiknek az eladásra szánt állatok tudomására hozatnak. Azonos
árak ígérete mellett a szövetkezet tagjai elővételi joggal bírnak."8
Talán ez a "genetikai vagyonvédelem"
is egyik magyarázata lehet annak, hogy "tőlünk" a szilaj marha, a vágóállat,
"onnan " pedig a tenyészállat képezte a kereskedelmi forgalom tárgyát. A "svájcerájok" felállítása viszont nagyon hasznos volt – az
alpesi eladóknak.
A 19-20. század fordulója sürgette az
alkalmazkodást, a megbarátkozást a sok-sok újdonsággal. Az akkoriakkal. A
kuruckodó rebellió mind távolabbinak tűnt. Szántó Kovács János és társai
követelései hétköznapiak voltak, igazak voltak. Vásárhelyi szobra erről az
igazságról, valamint értelmezéséről szól. És emlékeztessen is erre mindenkit.
Károlyi Sándor szobra a Vajdahunyadvár udvarán (és 1997 óta a minisztérium árkádjai
alatt) pedig arról szól, amit egy francia államférfi korunk Európájára
fogalmazott meg. François Mitterrand szinte Károlyi Sándorra szabhatóan írta: "A
történelem menetét leggyakrabban a helyzet és az olyan ember vagy emberek
csoportjának találkozása dönti el, akik képesek felfogni a helyzet értelmét,
hogy ennek révén úrrá legyenek rajta."9
Károlyi Sándor útja és élete példája erre
figyelmeztet.
Lábjegyzet:
1Az MTA, az FVM, a Gazdálkodás, valamint a Szövetkezés című folyóiratok
szervezésében rendezett, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban 2003. július 3-án
tartott tudományos konferencián elmondott bevezető előadás alapján.
2
Balás Árpád – Hensch Árpád
(1896): Földmívelés 99. old. Magyarország földmívelése. Kiadja: a Földművelésügyi m. kir. Minister, Budapest.
(Kiemelés: R. P.)
3 Szekfű Gyula: A Magyar Állam
életrajza 224. o. Glatz Ferenc utószavával 1988.
4V. ö. História, 2003. 4. sz., A magyar
mezőgazdaság a XIX–XX. században. Szerk.: Gunst P., Hoffmann T., Akadémia K. 1976. Agrártörténeti Tanulmányok 4.
5 Magyar közgazdászok a két világháború között (1994) Szerk.: Mátyás
Antal. Akadémia Kiadó, Bp., 114. o.
6 Magyar mezőgazdasági
közigazgatás (1902) M. Kir. FM. 7. sz. kiadványa 595.
o.
7 Balla Antal (1935): A legújabb kor gazdaságtörténete.
Egyetemi Nyomda.
8 Újhelyi Imre (1896): Jegyzetek Ausztria, Svájcz és Dél-Németország állattenyésztéséhez, M.Óvár 21, 23. o.
9
Mitterrand, Fr.